Blog

Start je dag met de dagstart

Als je een dagstarttraining geeft, moet je de dagstarts ook bijwonen. Zeker in het begin. Dat is mijn motto. Voor hier en daar een tip of compliment. Of gewoon een steuntje in de rug.

Lees verder >>

Last van tijdvreters in je werk?

Tijdvreters in je werk. Energieslopende processen. Je hebt er vaak teveel van. Hoe mooi zou het zijn om deze dan eens kritisch onder de loep te nemen. En van alle bureaucratie en onzin te ontdoen.

Lees verder >>

De kracht van werkvloeren

Je werkt met hart en ziel. Toch heb je het idee dat je teveel tijd kwijt bent aan de verkeerde dingen. Je zou zoveel meer willen betekenen voor je cliënten. Dit geeft frustratie. Vooral als het gaat om taken – als je er eerlijk naar kijkt – waar niemand op zit te wachten. Waar je het liefst mee wilt stoppen of die je op zijn minst slimmer wilt organiseren. Maar hoe los je dat op?
Lees verder >>

slotjes op de rolstoelen

Waar zijn de rolstoelen?

‘De rolstoelen hebben een slotje gekregen. Nu hoeven we nooit meer te zoeken als we er een nodig hebben.’ Zoeken naar rolstoelen, dat kostte de medewerkers van een woonzorglocatie in de kop van Noord-Holland elke dag weer veel tijd. Terwijl de cliënt stond te wachten.

Lees verder >>

Weer aandacht voor cliënten

Marjon werkt sinds 2001 in de ouderenzorg. Ze heeft haar vak van verzorgende drastisch zien veranderen in een bijna volledige administratieve baan, waarbij ze af en toe ook nog voor cliënten zorgt.

Lees verder >>

Ken jij ook dat gevoel van 1972?

Er was eens een vrouw. Ze was zwanger van haar eerste kind en zat samen met haar man in de wachtkamer van het ziekenhuis. Ze kwam voor een echo. Ze zat er al een hele tijd. Ze was de enige wachtende en vroeg zich af hoe lang het nog zou duren. Taal noch teken van de arts. Geen uitleg. Wat zou er aan de hand zijn?

Lees verder >>

Workshop Problem Solving

Bellen en gebeld worden

‘Het lijkt hier soms net een kantoor in plaats van een huiskamer’. Deze uitspraak van een verzorgende raakte me echt tijdens een recentelijke meeloopdag bij een verpleeghuis. Bellen en gebeld worden, administreren, problemen bespreken met collega’s. Zomaar een greep uit de taken die dagelijks plaatsvinden achter het bureau van het personeel. 

Lees verder >>

5 tips om in flow te komen

Hoge werkdruk, hoge administratielasten en een te kort aan deskundig personeel. Zo maar een greep uit berichten uit de ouderenzorg. Maar als je in gesprek gaat met de zorgprofessional, hoor je ook een ander geluid: “het is het mooiste beroep dat er is! Hoe kunnen we toch afkomen van het negatieve imago. En weer vooral datgene doen waarvoor we onze baan gekozen hebben: met aandacht zorg verlenen aan de ouderen?”

Lees verder >>