Wachten

Ken jij ook dat gevoel van 1972?

Er was eens een vrouw. Ze was zwanger van haar eerste kind en zat samen met haar man in de wachtkamer van het ziekenhuis. Ze kwam voor een echo. Ze zat er al een hele tijd. Ze was de enige wachtende en vroeg zich af hoe lang het nog zou duren. Taal noch teken van de arts. Geen uitleg. Wat zou er aan de hand zijn?

‘1972!’

Opeens riep een vrouw vanachter de balie heel hard ‘1972!’. De zwangere vrouw keek vragend naar haar man. Ze vroeg zich af wat dit te betekenen had. Het bleef even stil. Toen riep de baliemevrouw nog eens heel hard ‘1972!’ en daarna nog harder ‘1972!’. Alleen dit ene getal zonder toelichting. Wat zou ze nou toch bedoelen? En toen viel het kwartje: 19-2-70. Dat was haar geboortedatum. Als je dat snel uitspreekt, klinkt het als 1972, ze bedoelde de zwangere!

Lang wachten

Die zwangere vrouw, dat was ik. Geen warm welkom destijds, om zo als nummer opgeroepen te worden, vanachter een hokje. Zonder zich in te leven en echt contact met mij te maken. Nu waren we dan eindelijk aan de beurt. De echo was een prachtige gebeurtenis en gelukkig was alles goed. Wel moest ik nog bloed laten prikken. Dat kon niet ter plekke, dat moest ergens anders in het ziekenhuis. En je raadt het al, ook hier lang wachten voor een prikkie.

13 procent

Na een lange ochtend kwamen we moe thuis. We waren 4 uur in het ziekenhuis geweest voor in totaal misschien een half uurtje tijd met de arts en de bloedprikker. Als ik dat omreken in een percentage van tijd die daadwerkelijk aan mij als cliënt werd besteed: een slordige 13 procent. De andere 87 procent ging op aan wachten. Kon dat niet beter?

Het 1972 gevoel weghalen

Deze gebeurtenis heeft bij mij het zaadje geplant voor wat ik nu al jaren doe: teams helpen het werk makkelijker, leuker en klantgerichter te maken. Het 1972 gevoel in organisaties weghalen zogezegd. In mijn rol als lean consultant, het mooiste vak dat er is!

Vertel eens

Vertel eens, wat is jouw 1972 gevoel? Kun jij wel wat hulp gebruiken om dit scherp te krijgen? Neem dan contact op en kom in aanmerking voor een gratis consult, waarin we jouw probleem onder de loep nemen en je advies krijgt hoe je dit kunt oplossen.

Neem contact op

Jeannine Castermans

Vond je dit artikel nuttig? Delen mag!