Werkdruk

Weg met die hoge werkdruk

Een actueel thema in de verpleeghuiszorg: de vergrijzing zorgt voor een stijging van de zorgvraag. Terwijl de overheid de kosten ook voor de toekomst probeert betaalbaar te houden. Met als gevolg dat de verpleeghuiszorg complexer en zwaarder is geworden; cliënten komen pas binnen bij een 24 uurs zorgindicatie. Dat betekent nogal wat voor de zorgprofessionals. Steeds meer en zwaarder werk moeten doen met minder mensen en geld. Niet gek dus dat er minder tijd en aandacht is voor de bewoner. Dit geeft veel frustratie. Bij de bewoners, in de kwetsbaarste tijd van hun leven, hun familie, maar zeker ook bij de zorgprofessionals die een hoge werkdruk ervaren.

Tekort aan deskundig personeel

In gesprekken die ik heb gevoerd hierover met zorgprofessionals zie ik een aantal thema’s terugkeren:

  1. Een groot tekort aan deskundig personeel
  2. Vacatures die opgevuld worden door tijdelijke krachten
  3. Hoge registratielasten, veel tijd die opgaat aan randzaken
  4. Een hoog ziekteverzuim
  5. Negatief imago van de sector

Een aantrekkelijke werkplek

Hoe zorg je voor een aantrekkelijke werkplek, waar het lekker draait en het fijn werken is? Zonder die hoge werkdruk? Een antwoord op deze vraag is niet altijd makkelijk. Een veelgehoorde oplossing is ‘we hebben meer mensen nodig’. Maar wat als je niet zo maar een blik mensen kunt opentrekken? Sterker nog, met meer mensen erbij hoeft het probleem niet altijd direct opgelost te zijn. Als je alleen inzet op meer mensen aannemen, zonder kritisch naar je werkwijze te kijken, loop je het gevaar dat je de inefficiënties die er in de loop der tijd zijn ingeslopen, in tact laat. Of zelfs verder uitvergroot.

De irritaties opzoeken

Neem dus de werkwijze van je organisatie eens kritisch onder de loep. De crux zit er in om bij alles wat je doet jezelf de vraag te stellen: wat is de toegevoegde waarde hiervan voor de bewoner? En dat betekent irritaties, knelpunten en verspillingen opzoeken en opruimen. Zowel op het primaire proces als op de ondersteunende processen. Elke dag weer. Het klinkt ogenschijnlijk simpel, maar het venijn zit in de uitvoering. Want daar moet je tijd voor vrijmaken en die is nu net schaars. Eerst investeren om te kunnen oogsten.

Hulp nodig?

Ben je werkzaam in een zorginstelling en herken je je in deze problematiek? Heb je al vele stappen ondernomen maar krijg je het tij niet gekeerd? Neem dan contact op.

Neem contact op

Over De ZorgVerlichters

Organisatie-adviesbureau De ZorgVerlichters verzorgt leanverbetertrajecten in zorginstellingen. Lean is een filosofie gebaseerd op continu verbeteren en helpt tijdsslurpers, energievreters en dissatisfiers in het werk op te lossen. Wil jij weten wat De ZorgVerlichters voor jou kan betekenen? Bekijk dan het complete aanbod.

Bekijk het complete aanbod

Wat levert je dit op?

Afhankelijk waar het pijnpunt ligt en waar je op wilt inzetten, zorgen we voor een effectieve bedrijfsvoering met daarin:

  1. Een scherpe doelstelling, die focus en richting geeft in het dagelijkse werk
  2. Een verbeterde cliënttevredenheid, met bewoners en hun familie als ambassadeurs voor je organisatie
  3. Soepel lopende processen, goed afgestemd en vrij van inefficiënties
  4. Een betrokken en hecht zorgteam dat goed op elkaar is ingespeeld
  5. Een continu verbetercultuur in de organisatie, waarin leren van elkaar centraal staat

Met als resultaat: een werkplek waar het fijn werken is. Waar het klopt, in flow is. En waar je echt datgene kunt doen waar je hart ligt: alle aandacht en zorg geven aan de cliënt. Elke dag weer.

Heb je al eens een verbetertraject doorlopen, maar is dit doodgebloed? Dan is het waarschijnlijk dat je je onvoldoende op borging hebt gericht. Ook hier kan De ZorgVerlichters je bij helpen. Meer weten? Neem dan contact op.

Neem contact op