Doe de test

Test jezelf – 5 vragen om zelf te ontdekken waar je verbeterkansen liggen

Je werkt hard. Je bent te veel tijd kwijt aan de verkeerde dingen. Je zou zoveel meer willen betekenen voor je cliënten. Dit geeft frustratie. Bij de cliënten, maar zeker ook bij de zorgprofessionals. Hoe mooi is het om het plezier en de rust terug te brengen in het werk? ​​En de aandacht weer terug te brengen naar de cliënt.

Heb jij problemen met effect op cliënttevredenheid, het werkplezier van uw medewerkers of de efficiëntie? Ben jij benieuwd naar de knoppen waar je zelf aan kunt draaien om deze op te lossen? Doe dan nu de test.

De test

Bekijk jezelf eens in de spiegel. Stel jezelf eens de volgende vragen. Zo kritisch mogelijk:

1. Werk je vanuit een helder doel?

  • Is er een heldere doelstelling waarmee je organisatie positie kiest?
  • Die concreet en praktisch uitvoerbaar is gemaakt voor alle medewerkers?
  • Die tot in de haarvaten van de organisatie, tot op de werkvloer is doorgevoerd en die focus geeft voor alle medewerkers? Die echt leeft?

2. Werk je volgens de wensen van de cliënt?

  • Wat is het imago van je zorgorganisatie?
  • Hoe tevreden zijn de cliënten en hun familie? Weet je het echt precies, ook op dit moment?
  • Worden de cliënten en hun familie steeds weer gevraagd naar hun wensen? Hoe makkelijk maak je het hen om zo veel mogelijk mee te denken in verbeteringen?

3. Werk je met soepele processen?

  • Sluiten de processen aan op de wensen van de cliënten en verlopen deze soepel? Zowel de primaire als secundaire processen? Zowel binnen uw afdeling als in de gehele zorgketen?
  • Hoeveel procent van uw tijd bent u kwijt aan niet-kerntaken? Randzaken die veel tijd opslurpen?
  • Wat zijn de grootste knelpunten en irritaties in de processen?

4. Werk je in een hecht team?

  • Is er sprake van een hecht en soepel lopend team? Hoe is de sfeer?
  • Heeft het team de juiste houding & gedrag om aan de wensen van de cliënten te voldoen? Hoe ligt de balans: is het team vooral taakgericht of mensgericht?
  • Welke rol pak jij als leidinggevende. In hoeverre ondersteun je je medewerkers in hun dagelijkse werk? Kun je er echt zijn voor je team?

5. Werk je aan je eigen systeem?

  • Hoe weten jij en je team of je een goede dag hebt gehad? Hoe effectief communiceer je hierover met elkaar?
  • Is er sprake van een lerende organisatie, een continu verbetercultuur? Maak je wekelijks tijd vrij om te verbeteren?
  • Hoeveel tijd besteed je als manager per dag, week op de werkvloer? Hoe weet je wat er echt speelt op de werkvloer?

De antwoorden

Wat waren je antwoorden? De ervaring leert dat als je op 1 of meerdere van deze 5 vragen een negatief antwoord hebt moeten geven, deze effect hebben op de cliënttevredenheid, het werkplezier van de medewerkers of de efficiëntie.

Deze 5 thema’s vormen de knoppen waar jij aan kunt draaien om je problemen structureel op te lossen. Met als doel het creëren van een werkplek waar het klopt, in flow is. En waar je echt datgene kunt doen waar je hart ligt: alle aandacht en zorg geven aan de cliënten. ​

Gratis hulp?

Loop jij vast op één van deze thema’s in jouw organisatie? En kun je hier denkkracht bij gebruiken? Meld je dan vrijblijvend aan voor een gratis 1-op-1 brainstormsessie. Stuur een mail of bel. Wellicht spreken wij elkaar binnenkort!